-
Harrie Korsten, een jonge geschiedenisleraar die de orde wist te handhaven, leerde mij de regels van een klas aanpakken. Omdat hij geschiedenis gaf, konden wij onze lessen op elkaar afstemmen. Dat verhoogde de zinvolheid van wat ik verder eenvoudiger en meer aangepast aan hun denkraam ging vertellen. Met de leerlingen uit de hoogste klassen kreeg ik spoedig een goed contact. Zij openbaarden aan mij waar zij in de werkelijkheid van alle dag mee bezig waren. Over de verhoudingen thuis en ook over de verhoudingen op school met de leraren. Hoe de ene leraar zus was en de andere zo. leder met een eigen gebruiksaanwijzing. Van hen leerde ik ook hoe de Rijks zich verhield tot de bijzondere scholen. Die waren katholiek en stonden bij de burgerij veel hoger in aanzien. De pastoors en de kapelaans en ook de paters keken met een laatdunkend oog tegen de Rijks aan. Voor de bloei van het godsdienstige leven kon dat geen goede school zijn. Terwijl vanuit de Rijks met meer dan grote ijver gewerkt werd om de katholieke machten niet voor het hiërarchische hoofd te stoten. De Rijks mocht mij als pater dominicaan gebruiken. Als katholieke vlag en pauselijke wimpel om bij de jaarlijks terugkerende campagne leerlingen te werven. Verschillende ouders hebben mij verteld dat zij hun kinderen naar de H.B.S. durfden sturen omdat er een pater aan verbonden was. Van mijn kant hemelde ik de Rijks met handen en voeten op als een heel goede school. Na twee jaar ging directeur de Vries weg. Zijn opvolger werd een jonge leraar aardrijkskunde uit Groningen, Cooijmans. De mammoetwet kwam door de Kamers en de Rijks zocht aansluiting bij de openbare Mulo. De school groeide en de naam werd gewijzigd. Van Rijks H.B.S. tot Rijks Scholengemeenschap met Mavo, Havo en V.W.O. afdelingen. Terwijl ik in de Rijks mijn weg zocht als leraar ontstond in Amsterdam de provobeweging. Vanaf 1965 tot 1967. Samen met de leerlingen volgde ik die ludieke opstand tegen de autoriteiten van allerlei slag. In ons klooster waren de paters verontwaardigd over de handel en wandel van het langharig werkschuw tuig. Maar ik vond het prachtig en helemaal niet gevaarlijk. Als het establishment waardevol was dan zou het wel stand houden. Rond het station in Venlo verzamelden zich ook jongeren die het haar lieten groeien, gitaar speelden en hasj rookten. Ik vroeg hen of zij niet eens naar het klooster wilden komen om samen met de leerlingen van de Rijks te praten over hun idealen. Dat deden ze en die ontmoeting werd het begin van wat later het Open Ontmoetingscentrum zou worden in Venlo. Op 14 oktober 1966, 's nachts om 4.29 uur werd, volgens Vondeling, de moord met voorbedachte rade gepleegd op het kabinet Cals. De beruchte nacht van Schmelzer. Die nacht zou aanleiding worden van een politieke scheuring in de K.V.P. Ik vermeld dat omdat die scheuring werd ingeleid door een K.V.P. bijeenkomst in schouwburg de Prins in Venlo. Met een groep leerlingen van de Rijks was ik daar naar toe gegaan. Een les praktijk in de cultuurgeschiedenis van het christendom. Tijdens die bijeenkomst van de K.V.P. was het voor de leerlingen en mij duidelijk dat de top van de katholieke partij niets liever wilde dan dat de scheurmakers van de P.P.R. uit de partij zouden gaan. Wat ook gebeurde. In het hoofdstuk over de politiek zal ik daar nog op terug komen. In het kader van mijn verhaal over de Rijks vermeld ik het om aan te tonen hoe mijn leraarschap zin kreeg in het samen met de leerlingen nadenken over de tekenen van de tijd. In het samen zoeken naar de diepere oorzaken van alle ontwikkelingen in de maatschappij. Veel meer dan nu waren de leerlingen van toen geïnteresseerd in de politiek. Ook meer betrokken bij de veranderingen in de kerk. De ouderen, ouders en leraren, geraakten in verwarring. Moeders huilden omdat de zoon de haren lang droeg. Vaders konden nog moeilijker de veranderingen bijbenen en geraakten in vertwijfeling. Ik probeerde het hoofd koel te houden en wees naar de pruikentijd. Intussen gingen de veranderingen in het onderwijs gestaag door. Alle leerlingen die de studie begonnen op de Rijks Scholengemeenschap moesten eerst naar de brugklas. Terwijl de oude H.B.S. werd afgebouwd ontstond de nieuwe inrichting van het onderwijs zoals in de Mammoetwet voorgeschreven.
Harrie Korsten
Jan Cooijmans
dir./rector
1966-
tijdsbeeld jaren 60:
langharig
Pater
Hubert Gulickx
†13 -
Een Dominicaan
tussen het
Bronsgroen
Eikenhout